20.10.15, Takamatsu

20 oktober 2015 - Takamatsu, Japan

Laundry ochtend, ja, moet ook gebeuren. Geeft niet, naast ons is het grootste overdekte winkelgebeuren van Japan, dus we kunnen meteen even kijken op weg naar de was.Al met al zijn we toch even bezig, en na even op de 30e verdieping gegeken te hebben van een enorme flat pakken we de bus naar het Ritsurin park. Dit park is al 400 jaar oud!! En werkelijk, het is prachtig, het is een snoeiwijze van honderden jaren, maar het resultaat is verbluffend. Het zijn hele mooie plaatjes, zo van japanse prenten geplukt. Bovendien is het een oase van rust in een toch wel drukke stad. We lunchen hier en lopen daarna wel een paar uur rond. Terug met de bus en dan willen we toch wel even zien waar we morgenochtend om 8 uur met de ferry naar Naoshima vertrekken, dus hup, weer in de benen en naar de haven. We vinden niet iets leuks om te eten en we eindigen (niet lachten) bij de subway waar we een broodje eten. Het smaakte heerlijk! Opeens hadden we geen zin in noodles of zoiets..... Wat opvalt is dat er ontzettend veel oude mensen, vooral vrouwen, rondlopen; een groot deel hiervan loopt ook zo krom als een hoepel. Misschien zijn ze stokoud.... Rijk hebben ze het ook niet want ze zien er redelijk sjofel uit. Ook zie je overal toch best wel oude mensen vegen op straat, of in winkels helpen. Geen idee hoe de oudedagsvoorzieningen hier zijn. Het wordt een vroegertje (alweer), omdat we zo vroeg op moeten. Bepaald geen strandvakantie, maar daar gingen we ook niet voor toch!

1. Marjan:
    20 oktober 2015
    Weer prachtige foto's. Ik heb even opgezocht, waar jullie nu zitten en de tuin wordt inderdaad geroemd om zijn schoonheid. De stad is ook bekend om zijn noedels - de sanuki udon, maar ik weet niet, of jullie daar tegenaan zijn gelopen, veel plezier van Marjan
  2. Jansyl:
    20 oktober 2015
    Mooie reis maken jullie en dat Subway een welkome afwisseling is voor de noodles kan ik het helemaal begrijpen. Nog heel veel plezier.