14.10.15, Shin Hotaka/Takayama

14 oktober 2015

Gisteravond na een fantastisch diner nog een keer in de onsen met zicht op de rivier, vandaag nog een keer voor en na het prachtige ontbijt. Nu kon het nog! Bovendien is het vandaag strak blauw, in tegenstelling tot gister toen we dus niets zagen op de berg. Pech gehad.  Maar nu waren alle herfstkleuren betoverend, en dan die besneeuwde berg in de verte. Deze plek is echt een droom, hoe alles gaat in het hotel, je prive onsen waar een bordje buiten hangt vacant of occupied, hoef je alleen om te draaien, alles gaat heel gemoedelijk, en het is heel gezellig. Wij waren de enige niet Japanners, wat ook grappig is. Enfin, om 11 uur met de bus naar Takayama, om half 1 kwamen we aan en bij aankomst in het hotel stond er al een taxi te wachten (de chauffeur met witte handschoenen en de stoelen in kant verpakt). Wij hadden geen tijd om iets te eten en hebben dat tot ¨s-avonds ook niet gedaan. Hier komt Jos want dit was echt zijn ding vandaag, zo enthousiast was hij!!

Een mooie afsluiting van onze super Ryokan Yamarikan in Nao Kogenkutchi/Takayama. Om half twee kwamen we aan bij de Satoyama Experience Bike Shop, hartelijk verwelkomd door Hisa, onze guide en Hasi, de timmerman, welke ons bouwkundige info zou geven over het bezoek aan de Japanse farm en een mooi Japans huis. Op de -zeer soepel rijdende- mountainbike een rondje buitenom rond Hida Furukawa gereden. Het bezoek aan de Japanse farm was heel apart. DE familie woont daar al enkele eeuwen en de farm is minstens 100 jaar oud. Bouwkundig niet te vergelijken met de strakke boerderijen in Nederland en zeker niet onderaan de berg, waar regelmatig rotsblokken langs de farm denderen. Er  mag dus ook niet herbouwd worden. De Japanse teastop in het veld met water uit de bergbron was heel apart. Het tweede bezoek was bij een voorname familie in deze regio, dat kon je ook het huis zien, gigagroot, met vele vertrekken, speciaal voor gasten die niet zo vaak langskwamen, dus daar werd weinig gebruik van gemaakt. Bouwkundig moderner dan de farm, maar ook bijzonder. Toen naar het Takumikan Graft museum, een grote expositie over handwerktuigen in de houtbouw.  Met een maquette van een groot herenhuis, gemaakt door onze timmerman. Deze nodigde  ons - bij wijze van uitzondering uit om zijn huis -volgens de maquette-aan ons te showen. Daar aangekomen bleek hij geen gewone timmerman, maar een bouwkundig specialist die wereldwijd door overheden wordt gevraagd en bouwkundige adviezen geeft i.v.m. aardbevingen. Daarna met de trein naar Takayama, ryokan Asunaro, diner in Japanse stijl, toen de onsen in, log bijgewerkt en rust.............Al met al, een drukke dag :)

1. Peggy:
    15 oktober 2015
    Prachtige foto's, prachtige reis!