15.10.15, Takayama/Furukawa

15 oktober 2015 - Takayama, Japan

Lekker geslapen, meteen maar even naar de onsen (we hebben nl. geen douche!) Heerlijk, ontbijt en toen op de (hotel)fietsen in het zonnetje naar de ochtendmarkt, de Miyagawa Morning Markets aan de gelijknamige rivier. Het is een klein schattig plaatsje waar een rivier  doorheen loopt, en met de fiets is het heel goed te doen. De fiets is wel erg klein, het zadel kan niet erg hoog, bij de meeste mensen staat het zadel gewoon laag. Het marktje is vrij klein maar druk bezocht. Hierna gaan we de wasserette zoeken. Uiteraard een keurig geheel, voor 300 yen krijgen we weer schone kleren. We fietsen terug naar het centrum en gaan lunchen, een heerlijke ramen. Weer terug naar de wasserette en de boel maar in de droger.  Na het wasgebeuren fietsen we weer naar het centrum, Takayamtempel Hida GoKoku Jinja Shrine en bezoeken een mooi museumpje Takayama Local History Museum, over het verleden van deze omgeving. Veel houtbewerking, ook hebben ze een bepaald soort stikwerk, leuk maar behoorlijk prijzig. De bouw hier is heel robuust, dikke balken  in huis en vaak lijkt de buitenkant op vakwerk uit Limburg. Voor de ramen bruine spijlen. De hotels zijn schattig ingericht maar wat we gister bij de mensen thuiszagen was bedroevend ongezellig. Ze zitten dan wel op een stoel maar je moet niet vragen hoe en heel veel tutteltjes  overal. Ook hebben ze een kamer met een shrine waar ze alleen met belangrijk bezoek gaan zitten (op een kussentje). Ik vond het bijzonder ongezellig. Ook al wonen ze in een antiek huis, worden er foeilelijke lampen opgehangen buiten. Nou ja, leuk om te zien. We hebben 's avonds in het centrum gegeten, daarna nogmaals in de onsen  en gaan vroeg naar bed want we moeten om 6 uur op. (niet leuk). Ik ga morgenochtend stiekem nog even naar de onsen (is pas om 7 uur open) maar ik denk niet dat ik iemand tegenkom . We reizen morgen met de bus en de trein via Kyota naar Awaji eiland. We zijn benieuwd.

1. Marjan:
    15 oktober 2015
    Wat een leuke verhalen en wat zien jullie bijzondere dingen!