22.10.15 Himeji

22 oktober 2015 - Himeji, Japan

Om half negen met het busje naar de haven, om 9uur de boot naar Uno, vandaar met het boemeltje naar Chayamachi, daar een iets snellere trein naar Okayama, en lest best met de shinkansen (!!) naar Himeji. Het blijft leuk om een afstand met 300km per uur af te leggen. Als je het station uitstapt zie je het kasteel al liggen. We zijn even naar het hotel gegaan om de koffers neer te zetten, hebben toen heerlijk geluncht en... op naar het kasteel. Enorm toeristisch, maar 98% is Japans, Tot ouwe kromme vrouwtjes toe klimt iedereen naar boven, en dan begint de klim pas, want je klimt naar 7 hoog via allemaal oude houten trappen. Je kunt zien dat overal schuifdeuren gezeten hebben, maar verder zijn het allemaal open ruimtes met enorme balken. Er staat een model kasteel; het is helemaal opgebouwd van hout. Nadat we de route omhoog hebben geklommen (met mooi uitzicht naar buiten), klimmen we weer naar beneden. Blij om buiten te zijn want het is wel druk. Aan de zijkant van het kasteel staat een langgerekt gebouw met gangen van 300 meter, hier waren voorraadkamers, de hofdames verbleven er en er zitten schietgaten in ter verdediging van het kasteel. Wat erg interessant was was een film over de renovatie van het geheel. Wat een vakwerk! Dan waardeer je het nog meer.  Naast het kasteel was er een mooie Ke-on tuin. Een tuinman was aan het snoeien, hij legde een beetje uit wat hij deed, want alle dennenbomen (ik hoop maar dat het geen sparren zijn) zijn bonsai bomen. Schitterend aangelegd, met stenen, waterpartijen, bonsai bomen, mos en grote kooikarpers in de vijvers. We waren zo,n 4 uur in kasteel en tuin geweest, dus even de benen omhoog in het hotel (uiteraard niet zo schitterend als gister maar prima), en we hebben zowaar een vestje aangetrokken toen we weer naar buiten gingen om wat te eten op de zoeken. Mogelijkheid was om morgen naar een pottenbakkersdorp te gaan vanuit Osaka, maar het is 3kwartier vanuit Osaka, dan weer terug en nog naar Kyoto. Doen we niet, we gaan gewoon naar Kyoto, kunnen we eens een keertje wat rustiger aan doen.

1. Anita:
    22 oktober 2015
    Wat een geweldige dag moet dit geweest zijn en zo te lezen vermaken jullie je best. Maar wat gaat het snel hé. Nou geniet er nog maar even lekker van. Tot gauw.

Groetjes Anita
  2. José de Visser:
    22 oktober 2015
    Ongelofelijk wat zien jullie veel. Ben heel erg benieuwd naar de verhalen en de foto's